Thursday, November 22, 2007

Äntligen lite rolig motion, jag har ridit frieser :O)

Japp det har jag. Fick nu äntligen sitta på den omtalade Abbey. Det visade sig att den lilla pållen som är något lägre än Fidde men betydligt fetare är 12 år. Hon är lite väl mycket jamsad med och det märktes.

Rob började att rida henne, han värmde upp henne i skitt som för dem var ca 2 minuter slalom mellan några träd. Sedan skulle jag rida på ängen.

Det första jag fick göra var att säga till hästen att gå framåt även om jag höll i tyglarna, sedan skrittade vi och jag värmde upp på mitt sätt. Böjde igenom sidorna, flyttade för skänkel, kollade gas och broms.

Sedan travade vi några varv åt båda hållen, kollade även där sidförslyttning lite grann och mycket övergångar, kollade om hon lyssnade på sätet genom att bara räta lite och sakta ner tempot. Det gjorde hon riktigt bra.

Sedan var det lite galopp dax. Hon är ju inte tränad på ETT BRA TAG så hon orkade inte helt i galoppen men hon försökte verkligen och det belönades. Vänster gick jättebra men sedan var det dags för höger. Det varvet som var hennes svåra fick jag då höra.

Och med vilda protester med bockningar så fick jag tillslut höger galopp. Eftersom hon inte orkade någon vidare kort galopp red jag på ganska friskt och gjorde över gångar i stället. Hon bockade i de 3 första fattningarna men efter några tillsägelser så gjorde hon 2 korrekta och riktigt bra fattningar, och efter att bara galopperat ca ett halvt varv på volten efter varje fattning så saktade jag av. Sedan skrittade jag. Och då hade jag ridit kanske 20 min max och då höll hästen trilla ihop av utmattning. Sedan blev det skritt varvat med några tempoväxlingar till trav i 10 min och sedan var hästen tvungen att gå in och sova för den orkade inte mer enligt ägaren ;O)

Jaja, jag kände att när hästen hade varvat ner efter min 10 min skritt/trav runda så hade hon orkat 10 min till effektivt men inget jag ville argumentera om. Hästen var i alla fall utmattad väldigt mentalt för det hade varit väldigt längesedan någon ställde några krav på den.

Ska rida henne imorgon igen och då ska Garry filma ska ni få se.

Nu ska jag sova. God Natt!!

Kramisar Anna

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.