Friday, July 28, 2017

Debuten är gjord!

Idag hade vi programridning här på ranchen. Vi hade bjudit hit Lena Mårtensson som är internationell Grand Prix domare.

Och jag hade satt upp mig för att rida LC:1 & LB:1. Jag ville se vad en domare tycker om henne och jag vill också ha tips och råd på vad jag ska träna på både vad det gäller hästen och mig själv framför allt då jag nu lär mig massor.

För första gången på länge var jag lite nervös. Jag var nog spänd för att detta skulle vara första gången på min nya häst. :) Sa också till Lena att hon måste döma mig som på lokal nivå och inte vara snäll.

LC:1 kändes som lite av och på ridning. Kände att jag inte timade och det gick lite fort ibland och jag hann inte med. Hon är ju ganska stor så det är svårt att lotsa runt och hitta en bra rytm på en kort bana.
Kände med en gång vad jag behövde träna mer på och det är att rama in bättre då hon blir vinglig lätt och sedan att jag ska sluta upp med unghästridning och bredda mina händer. På henne kan jag ha händerna mer ihop och hon är där. Så jag måste ändra min stil. Vilket är roligt. Jag måste förbereda bättre och inte bli hafsig. Och inte hamna framåtlutad.

Efter ritten gav Lena kritik och jag fick möjlighet att rida lite för henne där hon förklarade hur hon ville ha henne i formen. Rosie hamnar lätt med nosen för mycket in och hon vill ha fram nosen mer, det roliga är att hon jobbar redan med rumpan bra och bakbenen inunder så jag ska bara se till att få fram näsan.
Lena sa också att detta kommer när hon blir starkare. Men att jag ska tänka på det när jag rider fram och jobba henne lägre och i lite långsammare tempo.


Till LB:1 så fixade jag sadeln lite genom att lägga en mindre gelepad under framvalvet. Då hon redan börjar ändra sig i kroppen så sitter jag lite framåt då hon lyfter upp ryggen så mycket så sadeln börjar sjunka ner fram.
Har redan messat sadelmakaren för att ordning på det och be om råd hur vi kan lösa detta på bästa sätt.




Så andra ritten kändes mycket bättre, jag hittade ett jämnare tempo och rytm och jag satt bättre.
Rosie kändes bättre när gelepadden kom under sadeln.

Och resultatet på dessa 2 ritter blev över förväntan :)

LC:1 - 69,814% & LB:1 - 66,428%



Nu ska vi träna mera.

En liten film från LB:1



Kram Anna


No comments: