Saturday, August 5, 2017

Träningen fortsätter...

Hej på er

Träningen med lilltjejen fortsätter. För varje dag som går så lär vi känna varandra mer och mer och jag börjar känna av vad jag kan kräva och vad hennes gränser är.

Lila blev dagens färg :)


Har ju varit på en träning och fått lite tips och tricks även här hemma på programridningen fick jag goda råd av Lena Mårtensson och i Falsterbo hade äran att få många tips av Wiveca Schenholm som är Grand Prix domare och skriver en del artiklar etc och är mycket kunnig i aveln runt om Europa.

Det vi nu tränar mycket på är att hon ska stärka sig i grunden och vi jobbar mest i traven. I och med att jag nu också låtit gå igenom henne med kiropraktorn några gånger för att jag vill att hon ska ha bästa förutsättningarna så blir det också lite obalans och vingligt i början innan hon bygger upp muskler runt de svaga partierna.

Exempel så är henne högra sida mycket svagare och mindre musklad då det var där hon satt fast. Nu när hon han arbeta med denna sida så hänger den inte med om det går för fort i traven och då tappar hon sig bak. Hon kan också se oren ut bak då höger och vänster ben tar olika långa steg.

Vi jobbar nu i ett mycket lägre tempo där hennes höger sida får en chans att hänga med och då kommer automatiskt takten och schvunget. Vi tränar också på att hon ska få fram nosen lite till. Detta är en styrkefråga så det kommer mer och mer ju starkare hon blir och hon kämpar på bra lilla vännen.

Man börjar nu också se på henne att hon bygger muskler och hon har nog redan nu gått 50-75kg. Ska upp det dubbla till så blir hon super :)

Bjuder på några filmer från dagen!



No comments: