Wednesday, July 26, 2017

1 månad har gått...

Ja tiden går fort.

Rosie har varit hos oss lite mer än en månad nu. Här kommer en liten sammanfattning av min upplevelse med henne denna första tid.

Jag går och undrar lite smått vad det är för fel på henne, när kommer den där stora protesten.

Men ju längre tiden går inser jag att den kommer nog inte.

Mitt mål från första början med henne var att jobba henne mycket från marken och testa henne med det jag lär ut på mina kurser.

Detta gjorde jag från dag 1 och jag tror att på grund av det kände hon att vi visste vad vi pratade om och kände sig trygg i det. Sedan har hon en stor egen trygghet i sig själv vilket gör att hon inte blir orolig och är heller inte flockbunden.

Detta underlättar otroligt. Redan första veckan hon kom red vi ut på henne själv, lämnade henne i stallet själv, även i hagen. Red ut med andra och red i från de andra under uteritten. Även så hamnade jag i ett läge där min ridkompis red före och galopperade och travade lugnt bakom utan att vilja dra efter.

Hon är mycket lyhörd och frågar hela tiden om det är nåt att bry sig om och är du då bara lugn och säger nej vi gör så här så köper hon läget och ifrågasätter inte mer.

Sedan tror jag att om du inte skulle lyssna på henne och "köra" över henne eller bli för kontrollfreak på henne så skulle hon sätta sig emot för hon är ett sto. Men om du bara lugnt förklarar vad du vill, ger henne en ärlig chans och berömmer det lilla så får du så mycket tillbaka. Och hon ger dig en upplevelse du sent ska glömma.

För mig är det verkligen en ära och ett lyft att få möjligheten att rida en sådan här häst.

Jag har i större delen av mitt hästliv fått rida hästar som varit tunga, har en förmåga att lägga sig på bogarna och sedan har du fått kämpa för att få loss dom från handen samt lyfta sig fram och lägga vikt bak.
Den träningen är något man kämpat med mycket och när hästen väl släpper är det en ljuvlig känsla och man får den här aha-upplevelsen och känner sig som värsta Grand Prix ryttaren :)

Med Rosie så har jag fått mycket gratis, jag behöver inte jobba henne så hon lyfter fram på det sättet för hon är redan där, lätt i handen och lägger vikt bak och hänger sig inte i handen på det sättet.

Detta är är en fröjd och känns som man kan börja på mitten och inte från början. Det roligaste är ju att hon lär mig massor och det har jag längtat efter att någon lär mig och jag får utvecklas som ryttare och lära mig att vara mjuk och följsam.

Ska bli kul att få göra denna resa med henne.

Det som är nu är att hon är tunn och vi matar på henne så att hon ska gå upp i vikt och bygga muskler och runda till sig. Det kommer ta ett bra tag. Har inte bråttom dock utan detta får ta sin tid. Och en långsam igångsättning med mycket variation så tror jag att det blir bra.

Vi var i väg på vår första träning förra veckan. Mitt mål var då att se hur hon betedde sig ute, lastningen osv.
Det tog ca 20 sek att lasta hemma. Väl på plats kliver hon ur transporten tittar sig omkring och sedan går lugnt med till ridhuset. I ridhuset så går jag med henne för hand en stund och tittar lite och det är 2 andra hästar som rider omkring i blandade gångarter. Jag hoppar upp och skrittar fram och sedan börjar mitt pass. Folk och hästar passerar in och ut i ridhuset och hon viftar inte ens med öronen.
Efter passet går vi upp igen till transporten, plockar av henne grejerna lastar in och åker hem. Väl hemma låter jag henne stå kvar så att jag plockar ut transporten först då jag inte vill lära mina hästar att bara för att man stannar så ska man ut det första som händer.
Hon står lugnt och väntar och när jag är klar knäpper jag loss henne fram, slänger grimskaftet över halsen, går ut och öppnar bakom henne och tar loss bommen och tar henne i svansen och säger till att hon ska komma och sedan backar hon ut lugnt.

Så cool den lilla tjejen. Är lite smått kär kan man säga om ni inte förstått det redan. ;)

Bjuder på lite film från vår träning :)





No comments: