Saturday, July 4, 2009

Tillbaka i Phoenix

Hejsan på er.

Har inte kunnat blogga på ett tag då vi hälsat på Garrys pappa uppe i Winslow Arizona. Ja ni som är såpass gamla att ni kommer ihåg låten "Standing in the corner of Winslow Arizona" med Eagles vet vilket Winslow jag pratar om . Och jag har nu också stått i hörnet ;O)

Jag skrev lite dagbok däruppe i alla fall så här kommer den. Enjoy :)

Jag kommer lägga in bilder också men jag måste ladda över från kameror och telefoner.

Kram Anna

Tisdag 30 Juni

Ja då var det tisdag. Vi gick upp vid 7 för att sedan packa I hop och åka till Winslow till Garrys pappa.

Det tog oss ca 4 timmar att åka dit och när vi närmade oss hans hus så började jag undra rejält vart v hamnat. Allt som man ser på filmer när det är öken och bara nåt ruckel som ligger mitt i ingenstans, ja så såg det ut. Huset ser ut som det ska falla ihop när som helst.
Har ni sett Terminator 2, filmen alltså, det finns en scen där John, Sarah och the terminator är ute i öknen hos en familj ute i öknen och de ska få hjälp med bil m.m. ialla fall så ser det ut här.

Garrys pappa Gene och hans fru Janet har 4 hästar. 2 unghästar som är paintar. Sedan har de precis tagit hand om en vanvårdad häst. Stackars liten, hon är dräktig också men hos ser ut som skit och de säger att hon sett ännu värre ut.

Sedan har de Whiskey en mustang.

Imorgon ska jag få rida Whiskey J Det ska bli kul.

Nu på kvällen har vi varit ute och ätit pizza med Garrys pappa och hans fru och jag måste säga nu vet jag vad Garry fått all sin dåliga humor ifrån och sin personlighet ifrån. Han är sin pappa upp idagen. Det är skrämmande så lika de är. Men jätteroliga.

Nu spelar de biljard och retas. Och jag ska tydligen vara med säger det. Så jag får väl sluta och vara social ;O)

Återkommer med bilder och mer imorgon.

Kram Anna


Onsdag 1 Juli

Idag är det 1 juli och snart fyller jag år :O)

På agendan idag stod det hästträning. Vi skulle börja med de 2 paint åringarna men de har inte blivit hanterade så mycket så det var ett pass bara att få dem att våga lita på dig och komma till dig. Jag gick runt i deras hage och bekantade mig och de blev väldigt nyfikna, kom fram till mig och nosade sedan var det nåt som blev lite farligt och de sprang iväg. Vi höll på en timme drygt och sedan slutade vi för att de skulle få smälta vad som hänt. Under tiden så åkte vi över till en hästaffär i närheten och inhandlade lite saker för eftermiddagens träning. En repgrimma, en carrot stick (rosa), jag köpte mig en hatt och ett nytt lasso.

Sedan åkte vi och käkade brunch på Dennys och gjorde lite andra små ärenden som att springa in på Wal-Mart och handla en digitalkamera och lite annat smått och gått. Så nu kanske det kan bli lite bättre bilder ;O)

När vi sedan kom hem började vi med Whiskey deras quarter. Han har varit riden förut men inte än på ett bra tag. De fick Whiskey på grund av att han som ägde honom inte betalade stallhyran här och då är det så i USA så tillfaller hästen stallägaren. Och hur den förre ägaren ridit honom, ja det är en historia för sig. Han satt upp på sin häst och sedan var det hästen som tog honom på en ridtur inte tvärtom. Och jag satte mig på honom och märkte ganska omgående att han ville göra som han ville inte som jag ville. Så då var det bara att hoppa av och hämta 2 långa linor och börja tömma honom och lära honom hur man ska göra när vissa signaler ges. Ska nämna också innan jag satt upp på honom så körde jag lite horsemanship med honom i repgrimma och fick honom att haka på och flytta sig för mitt focus och följa. Det snappade han snabbt.

Jag märkte också att han antagligen blivit slagen av sin förre ägare för att var väldigt bakrädd samt att han var rädd varje gång man höjde linan lite långt bak utan att ens vara nära honom. Men han är ju en quarter så det tog inte lång stund innan han coolade ner och var lugn.

Han skötte sig riktigt bra på tömmen så nu blir det mer töm imorgon och sedan ska jag ha lite lektion för Janet (Garrys pappas fru) för det är hennes häst och hon vill lära sig så hon kan motionera honom. Efter vi tömmat ska jag sitta på honom igen och se hur han beter sig.

Efter Whiskey imorgon ska det bli mer jobb med små töserna de små paintarna. Den ena painten är så lik Tingen i huvudet, samma teckning och allt.

Nu är det snart middag. :O)

Vi kommer stanna här imorgon också och åka tillbaka till Phoenix fredag morgon efter vi tagit vägen om Grand Canyon.

Det som är mest fashinerande här är att det är mitt i öknen. Det är lite kul att jobba med hästar under helt andra förhållande än vad vi har hemma. Man lär sig så mycket och det är superkul.

Igår var vi inne i Garrys pappas sadelkammare, vilka grejer. Han har saker kvar sedan 40-50 talet från gubben som han jobbade för på ranchen. Jättesnygga sadlar och träns.

Nu blir det social life och kanske lite mer biljard. Vi åkte på stryk igår rejält.

Jo måste nämna nu vet jag vem Garry är lik. SIN PAPPA UPP I DAGEN. HERREGUD!!!! Det är tur de bor på var sin kontinent. Hade inte stått ut med dem tillsammans mer än en vecka.

Det är jättekul och se. Och det märks verkligen att hans pappa uppskattar att vi är här och Garry njuter av att få vara med honom.

Kram Anna


Torsdag 2 Juli

Idag skulle vi jobba hästarna på morgonen. Men när vi gick upp regnade det. Kan ni tänka er regn mitt i öknen. Det tråkiga är här att marken är röd. Så när allt blir vått blir det klibbig rödlera som sätter sig på skorna. Så vi tog en tur in till stan istället.
Köpte lite mer saker i hästaffären och sedan åkte vi hem och då hade det slutat regna. Vi skulle vänta på Janet som skulle sluta jobbet sedan hade vi tänkt att åka och äta lite. Och medan vi väntande så tog jag och Garry ut lilla Cherokee, den ena paintåringen. Man kan väl säga att hon var väl mer eller mindre halvvild. Inte många som hanterat henne. Och Garrys pappa som har några diskar kassa i ryggen kan inte jobba så mycket med hästarna för han är stel och så. Men de har inte haft dessa så länge. I alla fall, vi gick en liten sväng med henne i öknen ;O) Hon skötte sig riktigt bra. Vi gjorde lite haka på övningar att hon ska flytta undan bakdelen och hålla sitt avstånd. Sedan gick det jättebra. Vi borstade henne och började öva att lyfta fötterna på henne.
Jo medan vi höll på med cherokee så passade den andra lilla busungen på att ta sig över staketet. Hon ville inte vara ensam. Så vi fick fånga henne senare. Sedan tog vi in henne för det började blåsa rejält och öken vindar är inte roliga. Efter det åkte vi och åt lite.

När vi kom tillbaka så skulle jag tydligen har seminarie :O) Janet hade bjudit alla sina släktingar att se på när jag skulle jobba Whiskey och sedan rida honom.

Jag satte honom på tömmen igen och det var som en helt ny häst idag. Han kom ihåg allt från igår och gick fint i formen. Sedan satte jag mig på honom och körde honom i skritt och trav i båda varven. Han var super.

Efter Whiskey tog vi små hästarna igen och jobbade lite till, först cherokee och hon kom ihåg allt från förmiddagen. Sedan tog vi den andra och hon var helt otrolig. Så känslig, det gick riktigt bra.

All publik var imponerade och de är nu jätteivriga att få sätta igång och jobba sina hästar.

Ska jobba dem i morgon igen innan vi tyvärr måste åka härifrån.

Nu måste jag sova.

Kram Anna

No comments: