Tuesday, June 2, 2009

Horsemanship vad är det???

Ja det är många som frågar sig och det finns tusen svar. Alla tycker vi olika och har olika uppfattningar.

Horsemanship för mig är många saker, men en av dem är att ha en lugn och trygg häst som vill arbeta med dig och alltid ger dig ett ärligt försök. Detta får du genom att du arbetar med 2 st ord respekt och trygghet och balanserar dessa jämte varandra.


Idag har jag än en gång fått bekräftelse vad mn träning och trygghet ger mig och mina hästar.


Jag och Danfas fick vara med på en friluftsdag nere i Horred. Skolan har 2 st dagar de kallar liv och lust dagar. Barnen får välja ett antal aktiviteter de vill prova på under dessa dagarna. De kan vara allt ifrån olika typer till dans till olika sporter.


Vaktmästaren hade frågat Kinna Ropers om vi vill komma och ha lite lassokastning med barnen samt visa upp lite vad vi sysslar med.


Från Kinna Ropers kom jag, Gunilla och Susanne och vi hade med oss en bunte lasson och våra hästar.


Barnen var indelade i 2 grupper om ca 15 st i varje i åldrarna 7-12 år, de skulle få prova på att kasta och sedan skulle vi visa upp. Idag var fyrhjulingen som normalt drar vår dummy utbytt mot skolans minitraktor men det gick lika bra det.


Vi fick vara på skolans grusfotbollsplan och det funkade fint.


I alla fall när vi hjälpte barnen fick hästarna stå på grusplanen och vänta. Ni kan tänka er själva, 15 ungar med lasson som springer omkring, en stort gäng åskådare som tittar på samt lite andra aktiviteter utanför planen. Och mitt i detta en skol ringklocka som ringer vid olika tillfällen som raster etc.


Där stod våra hästar och rörde inte en hov. De vilade och sov och väntade på att vi skulle komma och sätta oss upp.


Det kallar jag trygghet. Har tagit lite bilder nedan.











1 comment:

Marianne said...

Åhh Danfas plutten vad duktig han är!!! <3