Monday, June 29, 2009

Efter en lååång resa var vi då äntligen här

Hej på er.


Nu är vi äntligen i Phoenix Arizona. Och varmt är det...Men jag ska ta lite grann från början.


Efter en superlyckad dressyrtävling i lördags, bestämde jag mig för att var vaken hela natten. Sagt och gjort det var jag. Kl. 04.00 åkte vi till flygplatsen och kl 06.20 gick planet från Göteborg till Amsterdam.


Med tanke på allt arbete jag gjort inför dressyrtävlingen samt läger m.m. så hade jag inte sovit många timmar de sista veckorna och de senaste dygnen sov jag kanske ca 3 timmar varje natt.

I alla fall, när vi satte oss på planet i Göteborg slocknade jag innan vi ens hann taxa ut från gaten och jag var minst sagt medvetslös till Garry väckte mig i Amsterdam när vi hade landat och skulle gå ut ur planet. Jag hade inte känt när vi lyfte och inte när vi landat. Då sover man hårt :O)


I Amsterdam hade vi ca 2 timmar på oss innan vi skulle med planet till Detroit. Och det var väl tur det. För 1½ innan planet skulle lyfta började dem med security check. Man fick gå in sällskapsvis och svara på frågor. Vem som hde packat väskorna, vad skulle vi göra i USA bla, bla. Ja detta är USA i ett nötskal.


Efter detta fick vi köra igenom väskorna en extra gång så att de såg att vi inte smugglade med nåt olagligt och sedan var det bara att vänta så att vi kunde få gå på planet.


När vi sedan kommit på Atlantflyget slocknade jag igen i ca 5 timmar och de sista 2½ timmarna tittade jag på film, så nu har jag sett Marley & Me och Madagaskar 2, ganska roliga faktiskt.


När vi väl landade på amerikansk mark så var det dags att ta sig igenom immegration och custom. Ja och här fick vi en liten överraskning. Vi gjorde som vanligt, jag ställde mig i kön för icke amerikanska medborgare och Garry i kön för amerkanska medborgare. När det nästan är min tur så kommer Garry springade och säger att jag måste komma med honom. Då visar det sig att eftersom jag är numera då gift med en amerikan så går jag också in på amerkansk medborgare och de ställer inte alla dumma frågor. SUPER!! De ska bara skanna fingeravtryck samt ta kort på mig.


När vi väl kommit igenom där så ska vi hämta våra väskor igen och gå igenom tullen. De tog oss en stund och man får svara på lite mer frågor varför man är här och hur länge man ska vara här osv.


Men tillslut efter alla dessa kontroller så var vi klara för att göra vår sista flygning till Phoeix.

Vi hade ca 1½ timma innan planet skulle gå och vi var hungeriga och vad gör man då, jo man går till närmsta hamburgerbar och beställer en bacon cheeseburger med extra ost och en mountain dew.


GUD SÅ GOTT!!!


Efter vi ätit satte vi oss på sista flygningen till Phoenix som nu var seg. Vi var trötta och vi hade varit vakna många timmar.


Men efter 3 timmar landade vi äntligen i Phoenix. Och efter vi hämtat våra väskor skulle vi hämta våran hyrbil. Då började det igen.


Första bilen vi fick hade dåligt batteri i fjärrkontrollen till låset, då fick vi byta den och den andra fick inte gå till Californien eftersom det är där vi ska lämna den.

Och sedan fick i en tredje en typisk amerikansk bil. En Lincoln Mercury, ska lägga in en bild på den sedan.


Sedan körde vi till Garrys faster och fick en god middag. Har hälsat på alla deras djur. De har 3 hundar, en korsning som är i Sessans storlek han heter Digger och sedan 2 små chihuahuas, T-bone och Sugar.


Och så har de sina 3 hästar.


Måste också säga, vilken värme! Här är runt 40-45 grader och när vi kom ut ur flygplatsen så var det som att öppna en ugnslucka, värmen slog emot en och det blåste men det hjälpte inte ett skit, vinden var lika varm som luften.


Nu är det måndag och klockan är snart 10.00 på förmiddagen, Garry faster lagade amerikansk frukost till oss med bacon och ägg och toast och vi ska strax åka och shoppa lite.

Jag kommer lägga up lite bilder.

Min första Mountain Dew!

Garry och sin Rolling Rock

MAT!!!

Första (trasiga) hyrbil.

Vårt bagage

Phoenix























Tittar på CMT och videon med Sugarland och Stay ;O)

2 comments:

matilda said...

älskar den låten ju ;D
nu ska vi gå ut med hundarna och upp till sjön och bada :D

oddiladdi said...

Såg den goda maten och jag kan säga att i den värmen hade jag gjort som Garry tatt en Birra...