Sunday, November 13, 2016

Varför vara ledig när man kan jobba

Ja det kan man fråga sig. Jag måste ha missuppfattat den delen samt att jag har lite svårt för att bara sitta still ;)

Idag har jag varit ute och haft lektioner, 11 st för att vara exakt och totalt 13 elever. Det är så kul att få hjälpa ryttare med olika typer av hästar och olika inriktningar. För mig är det viktigt att se helheten. Spelar ingen roll vad du rider då grunden är densamma.

Jag stöter på många hästar där är problem i kommunikationen mellan häst och ryttare. Och de kanske har fastnat i någon ond spiral och hästen har börjat med nåt konstigt beteende osv.

För mig är det då viktigt att hitta orsaken till grundproblemet. Det kan vara allt ifrån att ryttaren ger för dåliga signaler så att hästen blir frustrerad för att den inte förstår. Det kan vara att hästen har en dåligt utpassad utrustning vilket visar sig genom att hästen har ett stressat beteende eller sparkar åt skänkeln, bockar osv. Även om man i detta läge byter utrustning så i majoriteten av fallen så har den dåliga utrustningen orsakat att hästen gått och spänt sig eller fått en låsning i skelettet i form av snett bäcken, stum i korset osv. Då måste man åtgärda detta först därefter kan man börja träna om hästen och det första man får göra då är att bygga hästen långsamt och hjälpa hästen över den mentala spärren att det inte gör ont längre och att visa hästen på ett milt sätt med små lätta övningar att det inte är något obehag längre.

Här i detta läget har man möjligheten att skapa sig en grym tillit och respekt hos hästen och jobba på sin kommunikation.

Ja jag skulle kunna prata om detta i evigheter då jag brinner väldigt för detta ämne.

Så är ni nyfikna så släng gärna i väg en fråga :D

I alla fall så har jag idag hjälpt allt i från lektionsryttare på unghästar, till äldre hästar, raserna har varierat från varmblod, islänningar, haflingers till quarter.

En mycket rolig dag. Suttit på några har jag hunnit med också :)

Nu är det dags att sova för imorgon är det vanligt jobb som väntar.

God Natt :D

No comments: