Wednesday, November 23, 2016

Den stora dagen...

Ja idag var det dagen D. Den dagen jag kom hit för. Alltså att göra mina tester för ARIA, Level 1 i Dressyr och Recreational Riding.

Testerna började kl 09.00 och man skulle vara där i god tid innan. Jag åkte ner till testlokalen så att jag var där 08.40. När jag kom ner visade det sig att vi bara var 3 st som hade anmält oss till detta testtillfälle. Men vi blev bara 2 st i slutändan då en inte dök upp.

Ett litet mötesrum fick vi sitta i på Norco's veterinärklinik. Testledaren gick igenom reglerna för dagen.

Vi skulle börja med våra individuella presentationer. Sedan skulle vi få våra tester. 4 st prov. Under proven fick vi inte prata eller fråga frågor. Behövde vi gå ut fick vi endast göra det emellan proven.
Varje prov hade mellan 60-80 frågor, det var blandade frågor som som sant eller falskt. Några där det var bilder man skulle para ihop eller fylla i ordet som fattades.
Du hade endast 60 min per prov.

När jag får första provet som var på hästen höll jag på att gå igenom golvet. Du skulle kunna peka ut alla delar på hästen bland annat och svara på frågor kring sjukdomar, förklara olika benställningar, halsansättningar etc. Inget av detta är jättesvårt, MEN på engelska blev det en helt annan grej. Jag fick mer eller mindre en black out innan jag fick tagit mig samman och börjat försöka tänka logiskt. Jag kom igång i alla fall, men tyvärr fann jag inte alla ord jag skulle velat.
Jag svarade i stort sätt på alla frågor och hann inte gå igenom en gång till då provet var tvunget att lämnas in då tiden gick ut.
Efter hästen var det ett generellt prov, detta var samma typ av frågeställningar i olika ämnen i generell hästhantering och om stall etc.
Prov 3 var dressyren, här var det mycket som skulle förklaras och skrivas det gick år mycket tid åt detta. Här var det dock inte 60-80 frågor utan runt 30 och 25 av dem skulle svaras på utförligt.
Kom ihåg vi skulle skriva med blyerts så det blev mycket sudda och skriva om och man kände sig som om man var tillbaka på högstadiet igen. Längesedan man gjorde på prov på det här sättet.

Sista provet var på Recreational Riding och det gick ganska snabbt men jag utnyttjade all min tid och hann gå igenom det igen.

Jag måste säga att överlag är jag väldigt nöjd och stolt över min insats. Kan dock inte säga alls om hur jag klarade detta då språket blev ett hinder. Det är frustrerande att veta exakt vad som frågas efter men kan inte uttrycka eller veta vad det heter på engelska.

Jag har gjort så gott jag kunnat. Nu vet jag vad som gäller och vad som krävs. Jag är glad att min älskling pushat mig att göra detta och stöttat.

Nu är det bara att vänta på resultatet som inte kommer förrän om 6-8 veckor. Jag fick med mig ytterligare 2 saker jag ska skriva och lämna in nu innan jag är klar.

Är i alla fall väldigt nöjd med min insats. Resten av dagen har tillbringats med Jewel och vi har varit ute och ätit och hon har guidat oss runt lite. Kommer mer om detta i ett separat inlägg.

Nu är jag sååå trött även om klickan bara är 20:17 men efter all anspänning som varit och i flera nätter inte kunnat sova ordentlig. Så nu har all luft gått ur mig. Ska sova gott i natt tror jag.

Mer om dagens utflykter kommer i ett annat inlägg men troligtvis i morgon då jag deckar snart.



No comments: