Monday, December 15, 2008

Vilken Helg!

Kommer nog sväva på moln ett bra tag nu. Passar ju super nu inför jul och nyår.
Det började i lördags. Det var dressyrträning och jag tog Lilleman. Han skötte sig super och jag fick en sådan där aha upplevelse i känsla. Kändes skitbra. Nu vill man bara träna och träna för det är så kul. Och Lilleman kommer vara ute på banorna nästa år.

Söndagen började med hoppträning för Ragnar Bengtsson, han är A-tränare i hoppning, Ragnar har själv ridit svår klass fälttävlan och hoppning samt plockat fram flera bra ekipage, upp till och med OS-nivå i fälttävlan. Nu för tiden går mycket av hans tid till H&M, där han arbetar som manager åt Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricsson.

I alla fall. Vi började med uppvärmning på volt i galopp och hoppade 4 cavletti. Bra och nyttig övning. Hästen skulle vara mjuk och följsam. Jag var ganska nervös i början, men det släppte snart. Ragnar var jättetrevlig och gav bra och framförallt konstruktiv kritik som tyvärr inte alla gör har jag ju fått erfara. Efter volt övningen hoppade vi S-sväng med 2 oxrar och ett räcke. Målet var att hitta rytmen och fina linjer samt hålla oss på 6 galoppsprång i båda bågarna.
Och därefter blev det hoppning på en kombination med 1 språng emellan. Sedan var det dags för bana. En bana på 9 språng mycket svängar och bågar och relaterade avstånd. Bra uppglagd bana där ryttaren var tvungen att tänka och hästen skulle balansera upp sig själv.
Min känsla av hela träningen var att det flöt på bra jag fick inga gas och broms sträckor och Fidde var uppmärksam till hundra procent.

Fick mycket hjälp och bra kritik under lektionen. Och efteråt ville han prata med alla var och en och summera och då trodde jag att jag skulle bryta ihop. Han började med jättefint ridet Anna och sedan sa han, - Du rider mjukt och välbalanserat, du och hästen är samspelta till 110% och han är säker och mycket ärlig. Du ser linjerna jättebra och lägger honom rätt och hittar en fin rytm och ett fint tempo. Jättebra träning idag och jag är jättenöjd.

Nu låter det som mycket skryt jag vet :O) Men jag kände verkligen att jag ville dela med mig. För ni som känner mig och har sett Fidde från det att jag köpte honom vet också hur jag slitit med hans utbildning och skola om denna körhäst till ridhäst. Och att få höra detta av en A-tränare är verkligen en bekräftelse att på att jag lyckats och att jag själv har mognat och fått mer självförtroende inom hoppningen. Då vi har varit med om en omkullridning så har inte självförtroendet och modet varit på topp. Och med detta säger jag inte att jag är i mål för det är långt kvar och jag lär mig hela tiden och kommer aldrig att bli fullärd heller. Men att få jobba med denna härliga häst som ger så mycket tillbaka är en ära.

TACK FREDERIK! JAG ÄLSKAR DIG!

Så nu kanske man kan våga komma upp i klasserna igen i hoppningen ;O) Nej en sak i taget. Vi lever på det här ett halvår eller så tills Ragnar kommer nästa gång ;O)
Sedan grädden på moset var igår eftermiddag då Lerk hade sitt Lucia firande och jag och Danfas var inbjudna för att visa lite roping. Han sköter sig exemplariskt och jag är lycklig då jag satte alla kasten :O)

Ska se om jag kan få tag i lite bilder från uppvisningen.

Nej nu ska jag ut och rida för i eftermiddag ska jag iväg och lastträna en häst :O)

Kramar Anna

No comments: