Saturday, December 13, 2008

Mycket att skriva...:O)

Hej på er!

Nu är det snart jul igen och ett år går väldigt fort.
Jag har inte skrivit sedan den 15 oktober såg jag vilket är ju väldigt länge.
Mycket har hänt sedan dess. Jag ska försöka få med allt. ;O)

Vi var ju på distans som jag nämnde innan jag och 3 tappra tjejer från vårt glada ponnygäng, även Julia var med som trogen supporter. Det blev inte riktigt som vi tänkt oss eftersom vädergudarna inte stod på vår sida den helgen. Vi åkte ner till mitt sommarställe på fredagen tävlingen var på söndagen. Under lördagen förberedde vi oss och sedan drog vi en sväng till Ullared. Lite shopping blev det kan man säga. Och på kvällen kom sedan världens oväder och blåst. Alla hästar gick ute på natten. Bara att försöka bylta på bra täcken.

På morgonen hade tyvärr inte vädret ändrat sig men vi tänkte att det här ordnar sig. In med hästarna i transporterna och sedan bar det iväg. Efter ca 2½ timme var vi framme. Då var det dags att gå till besiktningen. Vädret hade då tilltagit lite med mer regn och blåst och vi var nu i båstad precis vid havet och där känns det lite extra.Väl inne på besiktningen kom Danfas inte igenom, de tyckte han var stel. Vilket jag förstod efter att ha varit ute en hel natt i tråkväder och sedan stå på transport. Tråkigt kändes det ju men inget att göra, jag promenerade med honom i en halvtimme och sedan var stelheten borta. Men då hade starten redan gått och de 3 andra tappra tjejerna gett sig av.

Och lite tur i orturen var det väl att jag inte red. Det var en jättefin ridsträcka man skulle rida, längs stranden vid havet och hade det varit fint väder hade detta varit en upplevelse av dess like. Men i detta vädret var det rena mordet. Regnet piskade i ansiktet och det räckte att du stod ute i 5 minuter så kunde du sedan krama ur kläderna. Inget kul väder att rida i. Men min tappra tjejer gjorde hela första sträcka på 3 mil. I mitten besiktningen så bröt 2 av dem men den 3:e gav sig inte hon genomförde hela ritten och var Clear Round. Grattis Victoria! Sedan bar det av hemmåt.

Helgen efter tog jag med mig Danfas och vår nya hund Sammy, ja han har faktiskt fått byta namn. Jag förklarar mer snart, i alla fall, vi 3 for till Kinna och tränade roping en hel helg. Riktigt kul. Suget har börjat komma tillbaka och jag ser fram emot nästa år och kunna vara med på någon tävling.

Efter roping clinicen satte finslipandet igång inför sista dressyren för året samt att jag anmälde mig till en lokal hopptävling. Det gick riktigt super. Hoppade 1 m och jag har riktigt fått in tekniken på man ska rida på oxrar och Fidde är så lyhörd så det är skrämmande. Men sedan klantade jag till det på räckena i stället. Men skam den som ger sig. En sak i taget, allt kan inte komma på en gång. Vi slutade på 8 fel och grymt nöjd med ritten.

Dressyren kom sedan och det kändes skönt att få avsluta med en 1:a och en 2:a plats. Ny tränare har vi börjat träna för sedan en tid tillbaka och det känns riktigt skoj, en som verkligen lyssnar och man kan föra en dialog med. Vi som börjat träna för henne har märkt grymma resultat känns jättebra.

Jo måste ju också berätta att under detta så har jag haft 2 st hoppgrupper på fredagar. Det har varit superkul och det har gått jättebra för alla dessa tjejerna. Önskar dem all lycka i framtiden.
Sedan har det varit kalas och annat. Och senast nu så hade vi en helg för alla ponnytjejerna, vi bakade och kollade på film. Ni har säkert läst det på deras blogg. 12 st var dem förra lördagen 10 av dem sov över. Kan säga att det var ett mycket glatt gäng där några fick för sig kl 03.00 på natten att bada i badkaret. Det fungerar det med ;O)

Vill tacka för den jättefina hinken med alla godsaker i. Ni är så söta mina ponnytjejer! TACK SNÄLLA!!!!
Lite bilder på hink och kort.







Vi har också gått kurs med Sammy, ja just jag jag skulle berätta om namnbytet. Jag tar det nu då. Han fick byta namn för att Frej lät väldigt likt Nej när man kallade på honom och jag lovar att många gånger såg hunden ut som ett stort frågetecken. Nu är det inga mer konstigheter och han lyssnar 10 ggr bättre. Blev nog lite förvirrat ett tag. I alla fall tillbaka till kursen. Vi har gått valpkurs och igår eller rättare sagt i torsdags hade han sitt slutprov. Det var ett prov med 13 moment och man kunde få högst 10 p på varje och han klarade detta med bravur och hade full pott på alla momenten. Han är nu anmäld till fortstättningen i januari och sedan även till en kossevallarkurs till våren där han ska lära sig att valla kor då men också att samarbeta med oss som då sitter till häst. Vi vill ha honom som extra hjälp när vi hjälper bönderna med korna. Han kommer fram på fler ställen där inte hästen kommer fram. Så nu tränas det även fot brevid häst.




Nu är det Lucia och om några timmar är det dressyrträning. Jag ska träna Lilleman. Måste ju berätta att han äntligen fått en ny sadel. Inte lätt att köpa sadel till en häst som har extra, extra vid i storlek på bommen. Men nu har han fått en ny dressyr sadel av märket Henri De Rivel. Riktigt snygg och bekväm dessutom ;O)

På söndag är det Lucia firande på klubben och jag har blivit inbjuden till att visa roping. Så Danfas och jag ska göra oss fina ;O) Men innan uppvisningen ska jag och Fidde träna hoppning för Ragnar Bengtsson.

Nej nu får jag sova lite med. Lägger in lite bilder och Sammys protokoll från i torsdags.

Kramar Anna




Alla hundarna samlade.



Skottkärran fungerar som säng också ;O)




Zumo trivs bäst hos Danfas.



Sammy ska ta med kopplet i sängen.













No comments: