Thursday, September 28, 2017

MYCKET spännande uteritt igår - Lugnare idag ;)

Ja går tog vi oss en tur i det fina vädret. 20 grader visade termometern och himlen var blå. Då sätter man sig inte i en paddock eller ridhus.

Då är det ut som gäller :)

Vi började som vanligt med vårt markarbete. Hon mindes mycket väl vad vi jobbat på och det är roligt när man märker skillnad så tydligt. Kan inte säga annat att hon är lyhörd och lättlärd. :)


I alla fall när vi gjort våra små övningar med temat haka på, tränsade vi och jag satt upp.

Kändes redan när vi gick ut från gårdsplan hur harmonisk hon var och med mentalt.

Vi skrittade ut mot stora vägen och när vi ska ut på den kommer en stor traktor med gödselspridare. Jag låter henne bara stå och titta på den med långa tyglar och hon blinkade inte ens. Den körde förbi och vi gick vidare.



Sedan passerade vi mer fordon, en som klippte gräset precis jämte vägen där vi gick med en åkgräsklippare, kossor, hundar etc. Allt gick mycket bra och jag kände att hon är en klippa ju :)

Hade sällskap på uteritten igår av Jenny och när vi var på hemväg skulle vi förbi en granne och säga hej.
Vi traskade glatt in på grusvägen mot deras gård, och deras granne i sin tur har en massa hästar på lösdrift. En av hästarna står i hagen med ett grönt täcke i ett grönt buskage som prasslar väldigt mycket när den rör sig. Rosie uppfattar inte hästen riktigt då täckets färg och buskaget flöt i hop utan hör bara hur det brötar till och ner kommer denna häst springades emot oss. Jag sitter fortfarande på halvlånga tyglar och pratar med henne. Men där kände hon att gränsen var nådd.

Hon gör en 180 gradare och börjar galoppera tillbaka där vi kom ifrån men jag får stopp på henne efter ca 10 m, känner att sadeln börja glida lite. När hon stannar vänder jag tillbaka henne, vilket hon är sådär pigg på och börjar backa ner i ett nygrävt krondike som är djupt, hon hinner ner med båda bak och jag ger henne tyglarna och smackar fram henne och hon går upp igen.

Sedan skrittar vi tillbaka mot hästarna där Jenny står och väntar och hon vågar ta sig förbi utan några större fadäser även fast då grannens hästar som vi ska hälsa på kommer mot oss från ett annat håll. Måste säga att är det inte värre saker än så hon gör så är hon riktigt bra.

När vi sedan går därifrån är det mörkt. Och vi möte bilar och mopeder i mörkret som inte riktigt hade vett på att sakta ner farten och detta bryr hon sig inte om.

Trots den lilla incidenten får jag säga att hon är duktig.

Idag tog vi oss en tur själva ut. Och har verkligen inget att klaga på. Hon går fram överallt även om kan tveka för någon sekund så smackar man lite så knallar hon på. Red runt travbanan och där klipptes det gräs idag bredvid på ett ställe men som igår så brydde hon sig inte nu heller.


Tanken med dagens ridning var att avsluta i paddocken men efter markpasset och sedan uteritten kände jag att hon mentalt var trött idag. Ville inte förstöra den fina känslan och det hon gav mig idag genom att harva dressyr. Det kan vänta tills imorgon. En skön tur fick vi även idag i det fina vädret och vi njöt av varje sekund.

Måste säga att hon är för go.

No comments: