Monday, June 19, 2017

Rosie's första dagar!

I fredags kom ju lilla Rosie till oss eller som hon egentligen heter Egebjergs Roseanne.



Hon är ett danskt varmblod E: Blue Hors Romanov (http://bluehors.dk/GB/Stallions/Romanov.aspx) och undan Faurholts Jasmin (Oldenburgare)

Hittade att hon var ca 172 cm i mankhöjd som 4-åring så jag tror att hon är större nu. Hon är tränad och tävlad som 4-åring.

Jag fastnade för henne då hon är så enormt lättriden och bär sig själv på ett helt ljuvligt sätt. Även om hon nu saknar muskler och kondition så visar hon sina kvalitéer. Hon är redan i "uppförsbacke" vilket gör att hon sätter under sig naturligt och faller inte fram på bogarna. Hon är känslig och lyhörd vilket jag också gillar.

Hon har också haft 2 st föl och därav att hon inte är gång nu och har tappat i muskler och hull. Kan tänka mig att man valde detta då hon växt mycket och kanske varit lite omogen.

Nu lite om hennes första dagar här. Kom i fredags, traskade in i stallet och fann sig direkt som om hon alltid bott här. Tittar nyfiket omkring sig men gör inte så stor affär av det hela.
Kan säga att hon fick beröm på besiktningen för hennes coola psyke och att hon är så lätthanterlig.

På kvällen provade vi utrustning och hon har fått ärva Fiddes saker och sedan gick vi ut i paddocken och tog en lite premiär tur. Ingen reaktion, tittade lite runt omkring sig men absolut inga konstigheter.

På lördagen skulle jag till Stockholm så min medryttare tog henne och skrittade ut en sväng. Tog en lite skogsrunda och hästen bara traskar på. Inga hopp eller andra galenskaper.

Igår (söndag) blev det lite kombinerat först körde jag markträning i repgrimma och introducerade henne för Buck övningarna samt jobbade med flaggan runt henne. Supertrevlig och go, accepterade flaggan i stort sett med en gång. Och fattade övningarna riktigt snabbt. Blev väldigt snabbt lätt i bogarna. Är roligt att kunna jobba henne mycket från marken och få henne lyhörd redan nu.

Sedan red jag en kort stund och så avslutade min medryttare att skritta ut henne och denna gången med sällskap. Inga problem där heller.

Idag ett lättare kort pass i paddocken och hon går bara från klarhet till klarhet.

Min tanke med henne är som med de andra hästarna att hon ska få mycket varierad träning och nu få bygga sig sakta med säkert.

Sadeln är idag tyvärr lite för vid då hon inte breddat sig än så just ny har vi fått lägga en pad för att fylla ut. Detta kommer lösa sig nästa vecka då sadelmakaren kommer.

Imorgon kommer även min gode vän Sandra och går över henne med IR-ljuset och på onsdag väntar kiropraktorn. Jag vill verkligen gå igenom henne nu innan vi provar sadel så att hon är ok i kroppen samt att innan vi börjar någon mer avancerad träning så vill jag veta att hon är helt OK fysiskt för att kunna utföra det jag vill. Annars är jag inte schysst mot henne.

Jag känner att det här kommer bli riktigt bra med lite träning och mycket kärlek. :)

Så får vi se hur det går när hon kommer ut på någon bana. Har inte bråttom utan hon får ta den tid hon behöver.

Ska bli kul att få tömköra för Anders Eriksson till hösten i alla fall och se vad vi kan få för hjälp och bra övningar där.

Bjuder på en lite film från i går. :)





No comments: