Tuesday, September 26, 2017

Aha känslan = WOW

Ja så kändes det verkligen igår.

Lilltjejen har nu blivit friskförklarad från sin luftvägsinflammation och vi kan börja rida lite mer ordentligt.
Så det känns super.

Sedan jag skrev sist så har vi börjat med några rutiner får att få henne mer trygg och hitta sin plats.

Vi börjar nu varje pass från marken med ett antal markövningar i repgrimma och rep. Vi jobbar med att följa, flytta bakdel, framdel och att hon ska se människan som en individ och någon att lita på. Det tar inte många minuter förrän huvudet åker ner och hon känner att - Okej ni har koll på detta.

Efter vi gjort detta tränsar vi och sedan försöker vi nu när det fortfarande är ljust nåt så när att rida ut och värma lite ute.
Då jag misstänker att hon inte är utriden så mycket så vill jag att hon rids ut så mycket som möjligt. Det är nyttigt och roligt och variation. Det är viktigt tycker jag med variationen, det måste finnas för att en häst ska hålla länge och framförallt tycka det är roligt.

Ja och igår gjorde vi detta, markövning först och sedan uteritt och därefter ett paddockpass. Stora skillnaden som jag märkte igår av att det tog inte många minuter från marken att få med henne mentalt. När vi red ut var hon mycket mer tillfreds och cool från första början.

Därefter började vi paddockpasset. Började med att värma i skritt och trav, jobbade med lite förflyttningar. Jag har jobbat mycket med henne att hon ska komma ner i formen hon går väldigt högt, men hon måste kunna variera sig.



I alla fall efter 15 min uppvärmning så tänkte att jag höjer henne lite idag för att se vad hon gör. Och ja vad ska man säga. Hon bara får den där härliga takten och mjukheten. Även i galoppen visar hon mig hur det ska kännas.

Ja jag kan inte riktigt beskriva med ord känslan. Jag vet bara att jag satt med ett stort leende och tänkte WOW vilken häst! Hon fick mig verkligen känna som om att jag red Grand Prix.

Helt obeskrivligt.

Efter vårt pass så tog vi och travade av upp till grannen, tog en pratstund som blev lite längre än tänkt vilket resulterade att det blev typ kolsvart när vi gick hem igenom skogen. Där visar hon än en gång vilken mysig och trygg häst hon är.

Jag var väldigt nöjd med gårdagen då jag kände att förutom det hon gav mig i ridningen så bondade vi på ett annat plan och hon gav mig ännu mer tillit och förtroende. Och jag blev bara mer kär. Känner att det här kan bli hur bra som helst. Och tänk vad jag kommer få lära mig massor av nya saker :D

Massage och stretching väntade efter passet såklart.

Och idag tänkte jag ge henne ett lugnt pass och det blev det på tömmen. Och hon kom ihåg mycket av det vi jobbade med i går med tilliten och hur man ska beté sig så det kändes skönt.
En helt annan häst från första början idag.

Jag bjuder på en liten film från uppvärmningen väldigt kort.


Kram på er!

No comments: