Saturday, November 12, 2016

Oj vad längesedan...

Hej på er

Jag har inte varit här och bloggat på ett tag men tänkte att jag ska försöka att börja lite smått igen.

Det händer hur mycket som helst och det känns som tiden bara flyger iväg.

Och om man ser på när jag bloggade senast så var det 1 januari 2016 och nu är det snart 2017. Ja får väl göra en liten recap som det kallas.

Året har varit tufft men många roliga saker har hänt också naturligtvis. Vi har haft väldigt många roliga aktiviteter på Stewart Ranch och nu börjar man se vad som är populärt och kan anpassa utbudet efter det.
Bara ett litet utdrag på aktiviteter kommer här

  • Prova På Westerntävling - närmare 80 starter hade vi denna dagen, verkligen superkul
  • Programridningar för lite olika domare - fortfarande lika poppis
  • Reining Clinics med Peter Ljungberg - Från januari till juli kom Peter till oss 1 gång i månaden, väldigt populärt och uppskattad. Vi hoppas Peter kommer tillbaka nästa år också.
  • NH-Kurs med Janne Olinsson - Vår 2 dagars kurs med Janne är alltid lika populär och det är väldigt uppskattat.
  • Öppet Hus med NH Intro - Denna dagen gick lite över förväntan, vi startade med en introkurs då många frågat vad NH egentligen är och vad man gör. Sedan visade vi lite ridning med olika bett och därefter lastning. Vi hade även lite loppis denna dagen och bjöd på fika.
  • Träningshelg hade vi även i slutet på April. - 5 deltagare blev under 2 dagar grillade på olika övningar och individuella pass.
  • Vi startade under hösten en ridgrupp som var inriktning på westerngrunder. Så roligt. 4 st elever drillades under 8 veckor. Det var superkul att få följa deras utveckling. Kommer bli en uppföljning till våren.

Ja detta är det som har hänt med Stewart Ranch och lite till så klart.

Jag bytte jobb i december förra året, jobbar nu på KappAhl IT. Det har varit väldigt roligt och känne mig mer stimulerad på jobbet nu än vad jag gjorde de senaste 3 åren på mitt förra.

Tävlat har jag hunnit med att göra en del också både i dressyr, western och då i roping och lite ridgrenar. Fidde, Kingen och Tingen har visat sig ute på banorna och jag är supernöjd med deras resultat i år. Tingen har gått in bland storhästarna och legat på mellan 65-70% på sina starter inte illa för att vara en ponny.










Har även provat på fartgrenarna med Tingen i år och lite ExCa trial. Så himla roligt. Film från denna klass kommer här


Under sommaren har vi haft 2 st träningshästar här. Ayala och Kasillas. 2 helt olika typer av hästar men väldigt roligt att få jobba med båda.
Kasillas åkte hem i september och Ayala är nu såld. För mig har detta varit en erfarenhet och jag vet nu vad man ska tänka på innan man är snäll.

Ayala har varit den hästen som satt sina spår då hon är en superkänslig häst med mycket egen motor. Detta har hjälp mig i min utveckling vilket är jätteroligt. Hon är en drömhäst och kan gå långt i dressyren. Synd att jag inte hade platsen själv. ;)




Equipe har jag också hunnit med att jobba lite för i sommar. 3 tävlingar blev det i år, Strömsholm, Årsta-Runsten och Falsterbo.

Förra året gick ju några drömmar i uppfyllelse i och med att jag och Linda var i England och fick se och träffa Buck Brannaman och sedan i slutet på sommaren åkte jag och min älskling till USA och avslutade med att se Celine Dion i Las Vegas på Caesars Palace.

I år gör jag ytterligare nåt som jag funderat på länge och drömt om. Om några dagar åker jag till USA igen och denna gången för att certifiera mig till Level 1 instructor i ARIA (American Riding Instructor Association). Dicipliner jag valt är Dressyr och Recreational Riding. Ska bli så kul och spännande. Denna gången följer min goda vän Sandra med mig och vi tar en liten roadtrip och semester samtidigt.
Hoppas jag klarar detta :D

Det är klart att det händer mycket tråkiga saker också på ett år. Men måste nog säga att det positiva har nog övervägt.

Något som inte var roligt i år var att min gamle man, gick ner sig i början på sommaren, fick en dålig höbal och gräset hade inte hunnit växa så mycket. Han fick då åka iväg till våra snälla vänner Håkan och Angela som tog hand om honom i några veckor och han fick äta upp sig. Sedan kom han hem, fick mer gräs och även hö som nu var mycket bättre. Och sedan sensommaren går han nu och även de andra på fri tillgång. Han är nu superfin och har kommit tillbaka riktigt bra och är rund och go igen. Humöret är på topp och pigg som en 4-åring är han även om han nu är 24 år och går till 25 nästa år.

Angela och Håkan har även fått låna Kingen hela denna sommar och han har fått mycket kärlek och ridning, men det kändes lite tomt när han inte var här. Det är inte lätt att lämna bort sina älsklingar även om man vet att de kan inte få det bättre.

Som vanligt varje år så träffar man nya roliga människor och några lämnar så har det även varit i år. Men tror att saker och ting händer av en anledning och även om det gör ont i början så känns det nu rätt bra. Min stora nackdel är att jag är för snäll och engagerar mig och det slår tillbaka tyvärr. Men jag har också sagt till mig själv att det är så jag är. Gillar och hjälpa och vill hjälpa och dela med mig men tyvärr uppskattas det inte alltid.
Men vill heller inte sluta vara den jag är.

En "gammal" bekant fick jag möjlighet att umgås med lite igen. Marielle bjöd in till 40-års fest och presenten till henne var självklar.
Jag lämnade in Danfas tagel och gjorde 2 armband ett till henne och ett till mig.

På hennes armband sitter det en berlock med ett hjärta och en platta med deras initialer M & D.
På mitt står det Together Forever. Han är verkligen saknad varje dag. 





Oj detta blev ett långt inlägg men jag hoppas att det inte blir så långt till nästa.

Tänkte försöka blogga lite mer nu när vi är borta och rapportera lite om vad vi gör och vad som händer.


Hej så länge! Kramar!

No comments: