Monday, September 21, 2009

Vilken Lycka!!

Igår var jag i Borås på Harvest Festival, en stor western tävling som SQHA anordnar.

Jag och Danfas skulle vara med i Dummy Roping Special. Det innebar att vi skulle köra en Stopping, en Roping och en Tying runda.

Vi började med att värma upp på en ovalbana som fanns där i sand. Den var ca 600 m runt om. Jag tänkte att jag ska låta Danfas gå fritt så sagt och gjort skrittade jag ett varv, travade sedan ett varv och avslutade sedan med ett varv i galopp utan att hålla i tyglarna som låg på manken.
Så underbart med en sådan häst. Vilken känsla :O)

Sedan gick vi vidare in i ridhuset och där kommer det fram en kille som frågar om han kan låna mina tyglar, han hade glömt sina och det var första gången han var ute och tävlade så han var rätt nervös.

Visst lånade jag ut mina tyglar, han skulle rida beginners klassen i roping innan mig. Så jag höll i tie down:en, för er som inte vet vad det är så är det en lös nosgrimma som man sedan fäster i sadelgjorden emellan frambenen, den ger hästen stöd i stoppen samt håller ner huvud lite för att man inte ska svinga lassot i huvudet på dem.

Sedan när beginnersklassen skulle börja så skulle även deltagarna i min klass in på banan och stå där till det var våran tur och det var mycket folk på läktaren, det var ett företag där som tog kort och dem hade ställt ut stativ med utrutning för att hjälpa till med blixtrarna runt om och musik och jubel var det. Men har man en sådan häst som Danfas som är så cool så är sånt här aldrig några bekymmer. Han bara skrittar in, tittar sig omkring, och ställer sig intill väggen och vilar och tittar. Fyrhjulingen med dummyn far omkring, folk klappar händer och skriker och jublar men han står lika lugnt kvar.

Sedan när beginnersklassen var kvar så var det vår tur.

I stoppingen var vi försent ut ur startboxen vilket gjorde att vi inte hann fram ordentligt. Så där blev det en miss.

Därefter kom ropingrundan, den gick super och kastet satt som en smäck och tiden blev 9 sek.

Sedan kom tyingen och Danfas gick upp i precis rätt läge men där blev jag tyvärr hållandes kvar i coylsen så lassot räckte inte enda fram.

Men en 3.e plats blev det och jag är supernöjd. 3:e roping tävlingen i mitt liv och är placerad 2 av dem. Och jag har en häst långt ut över det vanliga.

Kramar Anna

No comments: