Sunday, August 13, 2017

Vi vågade oss ut på en lokal!

I går tog vi steget ut och provade vår första lokala tävling.

Har nog faktiskt aldrig varit så nervös. Träningen dagen innan blev skit och jag grinade och tyckte synd om hästen som skulle ut med en ryttare som inte kunde rida. Sitsen var skit och jag kunde inte fatta galopp osv.
Kan tillägga att jag har problem med galoppfattning åt vänster då jag är vriden höger. Ska få hjälp med det på onsdag och då blir det nog lite bättre efter det.
Och sedan får jag ju inte glömma att jag bara ridit henne i lite mer än en månad aktivt och när jag fick Fidde så tog det mig 3 månader att bara lära mig att sitta på honom och det var fortfarande en inlärning ju mer han blev skolad och började röra sig i kroppen.

I alla fall så har jag en helt underbar man som känner mig och kan sin sak att trösta och peppa så jag kände att jo jag åker då.

Målet med denna tävling från dagen vi anmälde oss var att gå ut och miljöträna. Detta är ju nytt för henne och mig tillsammans. Jag har ju haft mina rutiner när jag åkt ut förut med de andra hästarna men nu är det en ny häst, vi ska lära känna varandra hur vi funkar ute.
Jag ville se hur är hon på en tävlingsplats, på framridningen, på banan, med publik, lastning och stå i transporten mellan klasser, ja och allt det där ni vet. Procentmässigt tänkte jag så här, försök att rida över 50%, blir du godkänd på 60% eller över så är det en bonus och då är jag JÄTTENÖJD!

Jag hade packat allt dagen innan och i går morse gjorde jag iordning lillan och knoppade och sedan pyntade upp henne i sin nya stass ;)

Gick ut och lastade vilket tog ca 20 sek. Jag tränar från början att skicka in henne. Vill kunna åka själv och det är smidigast.

Kom fram till tävlingsplatsen. Lastade ur och märkte att hon var lite undrande och spänd på vart hon var och alla hästar runt omkring.
Lina som var med och hjälpte mig tog henne och gick några varv på parkeringen så hon fick titta och sedan var det inga problem. Hon fann sig snabbt och sedan var det dags att sadla och rida fram.






Framridningen var ute i paddock. Kom på det när jag kom in på framridningen att jag vet ju inte hur hon är med många hästar runt omkring sig men det var ju inga problem. Hon är väldigt lyhörd på ryttaren så jag tänkte hela tiden på att andas vara lugn och mjuk och då var hon som vanligt, stadigheten själv. Hon är ju faktiskt bara 7 år vilket man lätt glömmer.

Sedan var det dags för första klassen, LC:1. När jag kom in i manegen red jag runt och pratade med henne så hon även där kändes sig trygg, läktaren var i halvhöjd så folk satt i hennes huvudhöjd men det gick bra.

Här var det jag som var mer spänd då jag inte ville bli för hård i handen vilket gjorde att jag blev lite för mycket åt andra hållet istället. Ramade inte in tillräckligt, vågade inte rida på och blev lite mesig. Detta resulterade då naturligtvis till att hon blev vinglig och ibland stretig då jag inte red i sätet ordentligt och till en felfattning i galoppen.

Jag var ändå jättenöjd med henne att hon skötte sig så bra inne på banan och med allt runt omkring.

Resultatet blev 61,296% och verkligen inte illa och godkänd. Kändes jätteroligt där tror jag att jag slappnade av.

Inför klass 2, LB:1 så red jag inte fram mer än 30 min. Och tänkte att jag får nog våga rida på lite mer också.
Sagt och gjort så höll jag planen och känslan blev mycket bättre.
Resultatet visade ju det också och då fick jag 65,893% och det resulterade i en 3:e plats i slutändan.

Sedan åkte vi hem och då fortsatte träningen lite då jag har som regel att man plockar ut allt från transporten först och sist tar man hästen. Vilket hon tyckte väl var sådär men hon insåg snart att hon kom ju inte ut fortare så det var bara att ha tålamod.

Sammanfattning av dagen blev - En urcool häst att ha med sig och sköter sig exemplariskt och tappar en inte mentalt utan du kan ha en kommunikation hela tiden med henne. Lyssnar du på henne och ger henne tid ger hon dig 150% tillbaka.

Vi har så mycket kvar att lära, men jag ser fram emot denna resan.

Bjuder på filmerna från LC:1 & LB:1 nedan. Kram/Anna

LC:1

LB:1

No comments: