Sunday, May 15, 2011

Ännu en häst som numer går att lasta :)

Mitt jobb är avslutat - Nyss hemkommen från lasthästen som jag varit hos 2 gånger tidigare. Det hela började med att jag blev uppringd och de behövde hjälp att lasta hästen de köpt. De hade inte fått den ifrån säljaren, detta var lördagen den 30 April då hade de hållt på i lite över 3 timmar och inte fått på honom. Gångerna innan han blivit lastad har han blivit vinschad på med linor i stort sett så hästen hade ingen rolig upplevelse av transportåkning.
Denna gången hade de också försökt få in honom i en liten värmlandsvagn vilket heller inte tilltalade honom för den var både för kort och för låg för honom. Då sa jag till ägarna att då tar jag min transport så att han åtminstone får en rymlig transport att stå i. Jag begav mig dit på måndagen efter de ringt.



Lite kort bakgrund om hästen, ett stort halvblod på 175 cm i mkh. Hästen är 9 år men gått på lösdrift tills han var 7. Helt ohanterad då, inriden sent och gått sporadiskt det sista halvåret på grund av att ägaren skaffade barn. Transporterad 2 gånger innan jag kom dit.



Jag fick börja med att känna på hästen och se vad hästen lyssnade på för signaler, jag provade att skicka lite och även visa hästen att jag är någon värd att lyssna på annars kan det bli jobbigt. Då hästen inte var i ett skick att kunna träna den för att skickas på tränasporten gick vi till metoden att en person höll hästen fram och jag gav den framåt signal bakifrån genom att ha min carrot stick och slå i backen tills hästen tänker framåt.




Hästen började visa sina protester väldigt högt vilket slutade med att han gick över. Han kände då att hans protester hjälpte inte. Han kom inte undan trycket förrän han tänkte framåt och efter 40 min traskade han på transporten. Under dessa 40 min hamnade han 2 gånger i det läget där han var på väg att bli apatisk, inget jag strävar efter men han kände sig så maktlös i det läget var det bara att vänta ut honom och inte sätta nåt mer tryck på honom.
När han väl kom på transporten var han snäll och stod still även när jag körde honom till hans nya stall. Men han hade varit nervös och var väldigt svettig när vi kom fram.
Han var inga poblem att lasta ur utan backade lungt ut ur transporten.




Efter en vecka var jag tillbaka och då började träna lite mer från marken med haka på övningen, visa honom back signalen och att man måste gå undan för människor inte rätt över dem.




Sedan gjorde vi samma rutin med transporten som när jag hämtade honom, en går på med honom och jag ger honom framåt signalen bakifrån. Lite protester la han till med men efter ca 15 min traskade han på igen och vi kunde därefter lasta honom i och ur transporten ett 20 tal gånger innan vi la av för att han skött sig ypperligt. Även denna gången så var han lite orolig över situationen och nervös för han visste inte vilka förväntningar som gavs på honom.
Jag gav ägarna hemläxa att jobba med haka-på övningen, back signalen och att han ska lära sig att gå bakom och på det avstånd människorna säger att han ska gå på.




Idag var jag tillbaka och innan vi gick till transporten kollade jag av hemläxan och så körde vi några övningar för att få med oss honom mentalt. Skillnaden idag var att vi hade en träningsbar häst som var med mentalt från början, den stressade inte upp sig den hade tagit till sig övningarna jättebra. Det var en stor skillnad. När vi grundat med detta traskade ägaren på med hästen på transporten, han försökte gå förbi 2 gånger men med lite hjälp av carrot sticken på marken förstod han vad som förväntades av honom och han traskade rätt på, detta tog ca 5 min. Efter det så gick ägarna på med honom ett tiotal gånger.




Efter det så tog jag hästen och gick ifrån transporten och började jobba på skicka signalen, till min glädje så lyssnade han på minsta signal då han var i ett träningsbart skick idag och det räckte att jag höjde handen för att be om framåt så gjorde han det. Därefter gick jag tillbaka till transporten och skickade på honom. Han tyckte först att det var läskigt när ingen gick med honom in och med tanke vad han råkat ut för tidigare så gick han inte hela vägen då han blev orolig vad som skulle hända bakom honom. Men när inget hände så slappnade han av och lät sig skickas in och ut ur transporten flertalet gånger och sedan fick även ägaren göra samma sak och det slutade med att hästen traskade in själv och ställde sig och käkade hö och sedan hade ägaren svårt att få ut honom då han tyckte det var bättre att stå i transporten och äta hö än att lyssna på back signalen och komma ut.




Mycket lyckliga ägare idag som nu fortsätter att träna själv och mitt uppdrag med denna hästen är slutfört. En positiv vändning och jag önskar de all lycka i framtiden.

No comments: