Monday, October 11, 2010

Hästmänniskor ett speciellt släkte - vissa borde läsa sina hästar bättre och lära sig och lasta!!!!!

Måste berätta om en händelse som hände i går när vi var och tävla.



Vi kom till tävlingen och skulle parkera och ser hur en stackars häst försöker bli lastad med linor och en si så där 5 pers runt sig. Hästen bara backar och backar och kommer inte ens fram till transporten.



Snäll som man är så går man fram och frågar om de behöver hjälp - Det första man får till svar är Nej vi klarar det här. Jag säger då att jag brukar lastträna hästar och undrar om jag kan få försöka. Då får jag hästen utan någon mer fråga.



Under tiden är det en av personerna som ringt på hjälp.



Jag börjar med hästen som jag brukar, går runt med den får den att haka på. Har fått en långpisk till hjälp som en förlängd arm. Jobbar med den på marken bakom hästen och hästen är inte sen att haka på att när den slås i backen betyder det framåt. Efter ca 5 min står hästen vid transporten och är på väg på. Jag tar upp den på lemmen några gånger och backar av den. Inga problem.



När jag nu är nästan framme och ska be hästen gå lite till in i transporten, kommer hjälpen som de ringt på, de drar upp linorna bakom hästen och säger spydigt, - Nu gör vi som vi brukar den här hästen har alltid lastast med linor.
Medan jag säger att jag vill inte ha några linor, men ingen lyssnar.



Den stackars tjejen som lämnat mig hästen får order om att ta hästen igen från mig och gör detta.

Och sedan är cirkusen igång igen.



Jag var så arg så jag kokade - mest synd tycker jag om hästen.



Tjejen som räckte mig hästen först förklarade för de som stod runt omkring när jag lastade hästen att de tagit dem 2½ timme att komma till tävlingen. De hade en annan häst som fick stanna hemma för att de inte ens fick på den. Och en tredje som var likadan.



Hur tänker man då kan jag undra??



Efteråt när jag gick därifrån höll de väl på i 15 - 20 min till innan hästen var på. De drog och slet och hade ett antal linor. Tyvärr kommer den hästen vara likadan nästa gång den ska lastas.



Själv fick man en spydig kommentar från den ditringda hjälpen, när jag förklarade för en annan person som stod och tittade på att jag var nästan där och hästen var lugn. Att nu skulle jag sluta med skitsnacket.



Som sagt stackars häst säger jag bara.



Ska nog sluta vara snäll nu tror jag.

4 comments:

Rebecca said...

Vissa människor alltså!

/Rebecca

Anonymous said...

Hoppas verkligen inte att detta är någon i min bekantskapskrets. Idioter va!!! Fortsätt att vara den "snälla Anna". Du r bäst så:) Kram

Kicki said...

Blir alldeles matt - och arg! - när jag hör sånt. :(
Håller med "Anonymous"! Du är absolut bäst som "snälla Anna" - speciell vad hästarna anbelangar. ;) Låt inte idioterna "get to you"!

Anonymous said...

Man blir bara så trött när det går till på det viset.
Man skall inte få åka till tävlings plats om man inte kan lasta sin häst, Det skall kravlöst tränas in i lugn och ro hemma i god tid innan säsongen börjar.....
mvh s