Saturday, December 29, 2007

Träning med Lilleman i skogen...

Ja det är sant...Idag var jag ute och red min lille i skogen. Sist på träningen så tränade vi på att han skulle gå framåt. Vi "racade" runt i ridhuset i galopp och gjorde tvära stopp och sedan gång i galopp igen.

Det var bra övningar och jag fick i hemläxa att gå ut och galoppera järnet så han blir lite mer framåt.

Sagt och gjort idag så byltade jag på mig kläder och ut i regnrusket och skulle ut i skogen. Men ack så fel det blev. Hästen var över energisk för att han stått inne i 2 dagar på grund av skitväder. I alla fall, han hoppade och studsade åt alla håll och jag blev lite skraj för jag kände mig inte ett dugg säker. Jag hade för mycket kläder på mig, termobyxorna gjorde att jag inte kom om honom som jag ville och klumpiga handskar som gjorde att jag inte kunde hålla ordentligt i tyglarna.

Så i stället för att ställa in skrället igen så efter första rundan på sandvägen red jag hem, slängde av mig termobyxorna så att jag bara hade mina vanliga ridbyxor och satte på mig säkerhetsvästen, ett par tunnare handskar och sedan upp på skrället igen och ut i skogen. Fast besluten att jag skulle få ordning på den här spelevinken.

Eftersom han redan var framskrittad då jag hade gjort det i en kvart under förra rundan började jag redan i början av sandvägen med att trava honom. Kändes mycket bättre när jag kom om honom och självförtroendet steg.

Sedan vill han galoppera och då tänkte jag att det ska du minsann få göra. Jag gasade på brummade åt honom att nu får du allt visa vad du går för. Jisses vilken fart han har gömd ;O)

Sedan övade vi i 3 km på att galoppera öka och minska tempot. Göra tvära stopp fram igen i galopp, sedan växla mellan galopp - halt, galopp skritt, halt- galopp, trav -galopp, galopp-trav osv. När i sedan skrittade hem var han ordentligt trött men så go att rida.

Inga mer hopp och studs där inte.

Imorgon bitti åker han på en sådan tur igen för att se om han nu lärt sig nåt av idag. Riktigt duktigt var han.

Jag tror min store Fiddeman åker på en liknande tur. Vi ska jobba loss hans sidor och öva sidvärtes rörelser, utmärkt på 3 km sandväg :O)

Ha en trevlig kväll, det ska jag ha!

Kramar Anna

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.